۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
چرا فنر قیمت دلار در رفت؟

قیمت دلار پس از چند روز نوسان در مرز ۳۳ هزار تومان بالاخره توانست از سد آن عبور کرده و به سقف تاریخی خود نزدیک شود.

فردای اقتصاد: قیمت دلار علاوه بر ورود دوباره به کانال ۳۳ هزار تومان، به نزدیکی سقف تاریخی خود پیشروی کرد. قیمت دلار روز دوشنبه با ۲۸۰ تومان افزایش به ۳۳ هزار و ۲۶۰ تومان رسید و به این ترتیب هم‌اکنون تا قله تاریخی ۳۳.۵۵۰ تومانی فاصله چندانی ندارد.

چرا قیمت دلار دوباره صعودی شد؟

مهمترین دلیل صعودی شدن قیمت دلار را می‌توان در مذاکرات برجام دید، هم‌اکنون چشم‌اندازی برای احیای برجام در کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود. از طرف دیگر، موقعیت دموکرات‌ها در انتخابات ۱۷ آبان کنگره آمریکا هم متزلزل به نظر می‌رسد. حزب جو بایدن به شدت نگران آن است که کنترل اکثریت مجلس سنا را از دست بدهد که چنین اتفاقی ممکن است مسیر احیای برجام را با پیچیدگی‌های زیادی مواجه کند. در این شرایط، شاهد افزایش تقاضای خرید دلار هستیم.

افزایش تقاضای دلار در بازار را می‌توان با مشاهده نمودار افزایش حجم معاملات بازار توافقی دلار به سطوح بی‌سابقه کاملا متوجه شد. درواقع همان ارزی که صرافی در بازار توافقی از صادرکنندگان می‌خرد و سپس به متقاضیان خرید دلار با کارت ملی فروخته می‌شود و به این ترتیب، شکستن رکود معاملات بازار توافقی در روز جاری را می‌توان نشانه‌ای از افزایش مجدد تقاضای خرد خرید ارز دانست.

احتمال بازگشت صف به صرافی‌ها

برای پیش بینی قیمت دلار نیز می‌توان انتظار داشت که در صورتی که هیجانات در بازار ارز تشدید شوند، احتمال بازگشت صف به صرافی‌ها همچون گذشته وجود دارد و همین امر موجب افزایش قیمت دلار تا سقف تاریخی و حتی شکست رکورد تاریخی می‌شود.
با این حال، تصور می‌شود بازارساز ارزی در تلاش است حداقل تا پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا نوسانات دلار را محدود کند. با وجود این، پایین نگه داشتن دستوری نرخ ارز می‌تواند با فراهم کردن زمینه خروج سرمایه از کشور، ریسک افزایش شدیدتر قیمت‌ها در آینده را افزایش دهد.

در همین رابطه بخوانید: چگونه با کارت ملی دلار سهمیه ای بخریم

چرا فنر قیمت دلار در رفت؟
آمار معاملات روزانه دلار توافقی در بازار

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    اقتصاد ایران فروپاشیده .منتظر دلار 40 تومنی باید بود شاید هم بیشتر کل سرمایه ها به دلار و طلا تبدیل میشه از وضعیت خروج سرمایه از بورس و بازار راکد خوردو و ملک مشخص هست .
  • سعید IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    ممکنه بفرمایید از اول انقلاب این چهل و سه سال. کی این فنر در نرفته کلا فنر همه جای شما در این مدت بارها در رفته
  • مبین IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    یکی مارو از این پایین نجات بده فشار داره هر روزبیشتر میشه مسؤولین کجایید واقعا به چی فکر میکنید اگه ما نتوانیم طاقت بیارم سر شما چی میاد
  • ع ق IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    باسلام واقعادردیگرکشورهاهم شغل فروش دلاروارزوغیره وجودداردیافقط درکشورمامسولیین زحمت کشیدن اینگونه مشاغل راایجادکردنند

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها